Volkmar Klien | acousmonium

Volkmar Klien | Фолькмар Клин

Growing up in Vienna Volkmar Klien (*1971, Hollabrunn, A) spent his childhood engulfed in the city’s rich musical life with all its glorious traditions and engrained rituals. Working from this background Volkmar Klien today strives to extend traditional practices of composing, producing and listening far beyond the established settings of concert music. He works in various areas of the audible and occasionally inaudible arts navigating the manifold links in-between the different modes of human perception, the spheres of presentation and the roles these play in the communal generation of meaning. His works have been widely recognized, exhibited, performed and presented. He has received commissions from institutions truly varied in nature. For the Volksoper Wien (Vienna, A) he composed music to a full evening ballet, the Curtis R. Priem Experimental Media and Performing Arts Center (EMPAC) (Troy, USA) invited him to produce multi-channel electronic sound works and for Transitio_MX (Mexico City, MX) he produced a mixed media installation acoustically surveying landscapes. In his installation Aural Codes he turned the radio sphere over London into his exhibition space inviting residents to tune in and also interact. Throughout his career he has collaborated with his choreographer brother Michael on numerous performative projects exploring relationships between sound, bodily movement and human communication. Works stemming from this ongoing collaboration have been produced and presented at the ZKM Karlsruhe, Ballet Frankfurt, the Hayward Gallery London, and - most recently - by the Martha Graham Company in co-operation with the New Museum (NY). Volkmar Klien’s work has been awarded numerous prizes and awards, amongst these State Scholarships for Composition of the Republic of Austria, an Honorary Mention at Ars Electronica, the Max Brand Prize for Electronic Music, the Scholarship of the Vienna Symphonic Orchestra, the Alban Berg Stipendium and the Gustav Mahler Prize for Composition. In his artistic work Volkmar Klien can draw on experience gained in academic research. Having received a PhD in electroacoustic composition from the City University London he has held research positions at the Royal College of Arts in London, the Austrian Research Institute for Artificial Intelligence (OFAI) and the University for Music and Performing Arts Vienna. He is a professor for composition and director of the institute for composition and conducting at the Anton Bruckner University (Linz, Austria) as well as the curator for electronic music at the Alte Schmiede (Vienna). His activity at the Acousmonium Festival would require his live performance, also presentation of his performative installation “Rezeptionshaltungen” (description attached) and his artistic talk.

© Florian Voggeneder

Ars Electronica 2016  

Фолькмар Клин - вырос в Вене (р. 1971), с детства погружён в глубины музыкальной жизни города, полную славных традиций и глубоко укоренившихся ритуалов. Стоя на этом фундаменте, сегодня Клин стремится расширить традиционные практики композиции, исполнения и слушания музыки за сложившиеся пределы концерта. Он работает в областях как слышимого так и подчас не слышимого звука, наводя мосты между различными сферами человеческого восприятия, их проявлениями и смыслами. Его работы пользуются широким признанием, участвуют в выставках, показываются и исполняются, он получает заказы от институций, кардинально отличающихся по роду деятельности. Клин написал балет по заказу Volksoper (Vienna, Austria), центр EMPAC (Troy, NY) пригласил его к созданию многоканальной звуковой инсталляции, а в работе “Ауральные коды”, поддержанной Arts Council England, он превратил радио-волны Лондона в своё выставочное пространство, куда приглашались к участию и взаимодействию местные жители. Его совместные проекты с танцорами показывались в ZKM Karlsruhe, Франкфуртском балете, Hayward Gallery (London) и в New Museum (NY, совместно с компанией Martha Graham). Получив докторскую степень по электроакустической композиции в Университете Лондона, он работал в Королевском Колледже Искусств и ряде других институтов Лондона, затем - в Австрийском Институте исследований искусственного интеллекта и в Университете Музыки и Исполнительских Искусств (Вена). В настоящее время он - профессор по композиции в Университете Антона Брукнера (Linz, Austria) и куратор одной из важнейших венских площадок, посвященных экспериментальной электродной музыке и саунд-арту - Musikwerkstatt Alte Schmiede.

6 июля / пятница

19:00  

Открытие фестиваля.

Инсталляция “architech.no” во дворе театра - Медиа-арт группа “epicenter” (Даниил Коронкевич и Даниил Григорьев) 

В фойе - Инсталляция “Acousmath”, Борис Шершенков 

19:30  

Концерт.

Австрийская программа.
Участники концерта: Thomas GorbachVolkmar KlienMartina ClaussenBurkhard Stangl

7 июля / суббота

 

С 14:00 до 19:00 (Медиацентр) — Сеансы 8-канальных композиций от «Галереи плавающего звука» и

артист-токи с участниками: Франсуа Бейлем, Даниэлем Теруджи и Жан-Клодом Элуа.

19:30

Концерт.

Французская программа

Участники концерта: Francois Bayle,  

Daniel TeruggiJean-Claude Eloy

8 июля / воскресенье

 

С 14:00 до 17:00 (Медиацентр) —

Сеансы 8-канальных композиций от «Галереи плавающего звука» и артист-токи с участниками: Буркхардом Штанглом, Мартиной Клауссен и Фолькмаром Клином.

С 14:00 до 18:00 - Презентация работ участников “Лаборатории новых медиа” в формате пространственного звука 

18:00 - паблик-ток со всеми участниками фестиваля 

19:30

Концерт. Международная программа.
Участники концерта: Patrick K.-H.

Burkhard StanglThomas Gorbach

Борис Шершенков и участники воркшопов

 

acousmonium_2019logo.png